Експерти порівняли ринок азартних ігор в Україні та Європі

Ринок азартних ігор в Україні було легалізовано у 2020 році. У багатьох європейських країнах формування цивілізованого грального бізнесу розпочалося раніше. Через різницю політико-економічних умов регуляторна та фіскальна політика мають національні особливості. Але експерти вважають, що Україні корисно використати досвід інших регуляторів для вдосконалення вітчизняної системи ліцензування, оподаткування та реклами.Регулювання грального ринкуУкраїнська система регулювання азартних ігор розвивається та реформується. За час роботи Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей (КРАІЛ) ліцензії отримали кілька десятків компаній. Одним з останніх операторів стало онлайн казино Prematch, яке почало працювати наприкінці 2024 року. Навесні 2025 року замість КРАІЛ в Україні було створено державну агенцію «ПлейСіті». Її основними завданнями визначено такі:цифровізація процесу видачі ліцензій;створення прозорих правил, які є обов'язковими для всіх учасників ринку;контроль за діяльністю операторів;боротьба з нелегальним гральним бізнесом.Держагентство також працюватиме над збільшенням податкових надходжень до бюджету.В Італії діяльність операторів контролює «Автономна адміністрація державних монополій» (AAMS). Вона видає ліцензії, захищає користувачів від обману, невиплати виграшів, шахрайства, бореться з нелегальним бізнесом. У Великій Британії гральний бізнес регулює Комісія з азартних ігор, яка стежить за дотриманням стандартів справедливості, чесності та прозорості, видає ліцензії, проводить розслідування порушень закону та накладає штрафи. У Польщі ліцензії видає Міністерство фінансів. Воно також перевіряє дотримання операторами ринку законодавчих вимог. Іноземні компанії, як і в Україні, можуть працювати лише за державною ліцензією.ЛіцензуванняВ Україні потрібні окремі ліцензії на організацію наземних та онлайн казино, букмекерських контор, залів гральних автоматів та покерних клубів. Наприклад, ТОВ «ГОРИЛАБЕТ» має ліцензію тільки на казино Gorilla онлайн, а VBET — на казино та букмекерську контору в інтернеті. Ліцензія видається на п'ять років, оплата здійснюється частинами щорічно. Ціна залежить від виду діяльності. Ліцензія на казино онлайн за рік коштує 6,5 тис. мінімальних зарплат, що у 2025 році відповідає 52 млн грн (приблизно €1,1 млн). У Нідерландах — €48 тис., у Польщі – €400 тис. щороку. Італія минулого року підвищила вартість ліцензій у 35 разів – до €7 млн. ОподаткуванняСтаном на квітень 2025 року в Україні одні з найвищих зборів у Європі. Відповідно до законодавства, гральний бізнес сплачує до бюджету такі податки: на прибуток підприємств — 18%;на валовий сукупний дохід — від 10% до 18%; на додану вартість — 20%; на виграш (як податковий агент клієнта) — з усієї суми виграшу 18% на доходи фізичних осіб та 5% військового збору.Крім того, за кожного найманого працівника потрібно сплачувати єдиний соціальний внесок у розмірі 22% від мінімальної зарплати. Також необхідно вносити щорічні ліцензійні платежі. В Італії встановлено такі податкові ставки:20% від валового прибутку казино;4,5% від валового ігрового доходу ставок на спорт; 11% на бінго та інші азартні ігри. У Великій Британії гральний бізнес платить 19% від отриманого прибутку і 15% від доходів. Виграші клієнтів не оподатковуються. У Нідерландах навпаки — податок на виграш становить 29,5%, а якщо виграна сума перевищує €449, то діє податкова ставка у розмірі 30,1%. А ось податок від валового ігрового доходу складає 1,95%. Вимоги до рекламиВ Україні та інших країнах Європи реклама азартних ігор жорстко обмежена. Вимоги мають багато спільного, зокрема заборонено:адресувати рекламу дитячій та юнацькій аудиторіям; подавати азартні ігри як спосіб розв’язання фінансових проблем;спонукати витрачати на ставки більше грошей із метою виграшу.Але є й деякі відмінності. Так, в Італії заборонено лише рекламу виграшів, а у Великій Британії не можна знімати в рекламних роликах людей, які виглядають молодше від 25 років. У Нідерландах можна розміщувати рекламу тільки в інтернеті, а в Польщі рекламувати заборонено майже все, що асоціюється з азартними іграми. Як бачимо, у Європі немає єдиного підходу до регулювання азартних ігор. При цьому держави прагнуть забезпечити розвиток індустрії та одночасно знизити виникнення негативних наслідків через надмірне захоплення ставками. Подібний підхід намагається запроваджувати й Україна.