Як зміниться освітня програма в українських школах
Період пандемії Covid-19 і повномасштабної війни є справжнім випробуванням для української освіти. Внаслідок цього відбулися значні втрати знань, навичок, спілкування з однолітками тощо. Для того, щоб надолужити всі прогалини, в Україні розробили алгоритм дій. Про це йдеться в рекомендаціях МОН.
Що передбачає розроблена програма
Відповідно до неї розробили 10 принципів для всіх учасників навчального процесу, які допоможуть запобігти негативним наслідкам.
Для учнів:
програма з надолуження освітніх втрат відповідає всебічним потребам учнів освітнє середовище є фізично та емоційно безпечним; у ньому існують плани запобігання, готовності та реагування на надзвичайні ситуації навчальна програма з надолуження освітніх втрат скорочена; пріоритет надається найважливішим компетенціям, їхній інтеграції та закріпленню навчальний час, форма навчання та іспити можуть бути адаптовані програма з надолуження освітніх втрат ефективно використовує індивідуальний підхід до навчання
Для вчителів:
вчителі повертаються до освітнього процесу; їхній добробут підтримується після перерви у викладанні вчителям надаються можливості та ресурси для залучення всіх учнів та впровадження програми з надолуження освітніх втрат
Для батьків:
учні, їхні сім'ї та громади отримують інформацію, залучаються до консультацій та беруть активну участь у розробленні та реалізації програми з надолуження освітніх втрат
Способи для заповнення прогалин в освіті
У початковій та середніх школах будуть робити акцент на найважливіших предметах: українська мова (читання та письмо для початкової школи), математика та українська мова та література (для середньої школи).
Крім того, для 5-6 класів будуть активно працювати над відновленням роботи Нової української школи (НУШ).
Додамо, що вже з вересня 2023 року на платформі "Всеукраїнська школа онлайн" для учнів 5-9 класів будуть доступні тести з усіх предметів. Це потрібно для того, аби оцінити ефективність програм.
А щоб уникнути проблем з психічним здоров'ям вчителів і дітей будуть впроваджувати:
навчання вчителів надання психосоціальної та психоемоційної підтримки інтеграцію соціально-емоційного навчання в освітній процес відстежування психічного стану дітей перенаправлення до професійної допомоги у складних випадках супервізію для вчителів
У МОН виділили найпопулярніші проблеми, які вже виникали та можуть з'явитися знову, разом із рішеннями:
перевантаження вчителів та учнів (проблема) – програми повинні включати лише ключові теми та предмети (рішення) недостатньо навичок у вчителів – курси з підвищення кваліфікації недостатня кількість корекційних і педагогічних занять із дітьми з особливими потребами – доплати вчителям за ці заняття брак фінансування – пошук і налагодження зв'язків з міжнародними партнерами
Усі пропозиції Міністерства можна впроваджувати у трьох форматах навчання: очно, дистанційно та змішано.
Найбільш імовірні освітні втрати в Україні та їхнє розв'язання (скриншоти: mon.gov.ua)Насамперед вони розраховані на ті регіони України, де освітні втрати є найбільшими:
Дніпровська область Донецька область Запорізька область Луганська область Миколаївська область Одеська область Сумська область Харківська область Херсонська область окремі громади в інших областях, що межують із РФ та Білоруссю, де заклади освіти працюють дистанційно через безпекову ситуацію
Зазначимо, що робота з освітніми втратами розрахована на перспективу та буде комплексно реалізована після деокупації та розмінування всіх тимчасово окупованих територій України.